Având în vedere consultarea publică anunțată de Consiliul Județean Sibiu pentru data de 21.10.2019 legată de modernizarea DJ106C Sibiu Cisnădie, Asociația pentru Dezvoltarea Cartierului Arhitecților înaintează prezenta „Propunere amenajare carosabil DJ 106C”.
Cartierul Arhitecților nu a beneficiat până în decursul ultimilor 3 ani de nici o cale de acces, alta decât rutieră/pentru autovehicule deși dezvoltările rezidențiale au început în urmă cu mai bine de un deceniu.
Inițial prin eforturi private a fost amenajat un trotuar de câteva sute de metri (începând de la zona fabricii/cafenelei Mândra), care ulterior a fost prelungit (drept pistă de biciclete) în decursul anului 2018 până la strada Daniel Renard și ulterior (ca și proiect al Consiliului Județean și Primăriei Cisnădie) în 2019 până în Cisnădie, când a fost adăugat și iluminatul public.
Limitările căii de acces pentru pietoni și cicliști
Pe segmentul Cartierului Arhitecților această cale de acces (trotuar sau pistă de biciclete) deși foarte necesară are niște limitări importante:
- Nu există o conexiune completă spre Sibiu, calea de acces se termină brusc în dreptul unor tomberoane de gunoi de după fabrica/cafeneaua Mândra, urmând apoi o zonă de teren neamenajat, parcări de mașini. Abia în zona benzinăriei Euroil re-apare trotuarul care ulterior se leagă de cel din Municipiul Sibiu;
- Acestă cale de acces este deosebit de ingustă (între 1,4 și 2 metri lățime), prezentând dificultăți în a fi folosită de exemplu de către două persoane adulte care se întretaie sau de către un pieton și un biciclist simultan. Unul dintre ei trebuie să se ferească sau chiar să se dea jos de pe calea de acces pentru a face loc celuilalt;
- Pe ea se deplasează în principal pietoni, fiind mai degrabă văzută ca și un trotuar decât ca și o pistă de biciclete. Bicicliștii se deplasează pe ea în momentele zilei în care calea de acces este liberă de pietoni, în rest sunt nevoiți să se deplaseze per-pedes pe lângă biciclete sau folosesc în continuare carosabilul sau acostamentul DJ106C de unde riscul crescut de accidente;
- Nu există separare între traficul pietonal și cel ciclist. Efectiv toată circulația pietonilor și bicicliștilor se face la comun pe această cale de deplasare îngustă;
- Semnalizarea priorității atât între traficul pietonal și ciclist de pe el, dar și față de nenumăratele străzi care întretaie calea de acces nu există. Nu de puține ori bicicliștii s-au plâns de faptul că șoferii care circulă dinspre/spre străzile din cartier nu îi văd și nu le oferă prioritate la traversarea drumurilor adiacente, fapt care face deplasarea pe pista de biciclete la fel de periculoasă ca și cea pe drumul județean. Această problema a fost sesizată de către Asociația pentru Dezvoltarea Cartierului Arhitecților, fără vreun răspuns din partea autorităților implicate (Primăria Cisnădie, Poliția Rutieră, Consiliul Județean);
- Numărul străzilor care întretaie pista/trotuarul este foarte mare (peste 20), deplasarea cu bicicleta/trotineta devenind dificilă, atât datorită întretăierii cu autovehiculele cât și nenumăratelor denivelări (inclusiv cu zone de pavaj deteriorat) la trecerea între trotuar/pistă și carosabil;
- Nu există un trotuar pe partea dreaptă a DJ106C, pe sensul Sibiu – Cisnădie;
- Realizarea de treceri de pietoni, conform propunerii 26/20.10.2019 înaintate de ADCA.
În concluzie pista de biciclete a rămas așadar tot un trotuar îngust, periculos, deficitar amenajat, foarte poluat cu noxe, care pe partea spre Sibiu nu pare să ducă nicăieri și pe care cicliștii des ajung să îl evite.
Opinăm că o mare parte din problemele de mai sus ar fi putut fi depășite încă dinainte ca aceste investiții să fie realizate (și fondurile publice ar fi fost folosite mai eficient) dacă ar fi existat o consultare reală a locuitorilor din Cartierul Arhitecților și soluția implementată s-ar fi pliat pe nevile locuitorilor.
Totodată nu s-a respectat nici un standard european în materie de piste de biciclete (lățimea sensurilor de mers, spațiu de demarcare între sensuri, demarcarea față de traficul pietonal etc.), deși în România s-au realizat în ultima vreme multe proiecte asemănătoare conform standardelor europene. Respectarea acestor standarde ar fi permis de asemenea evitarea problemelor mai sus menționate.
Propuneri pentru trotuar și pistă de biciclete
Dat fiind limitările importante menționate mai sus opinăm că în cadrul proiectului de reamenajare a DJ106C este necesară rezolvarea (în colaborare de către Consiliul Județean Sibiu, Primăria Cisnădie și alte autorități dacă este necesar) a problemelor semnalate, pentru a îmbunatăți circulația pietonilor și bicicliștilor.
Soluțiile ar putea fi:
- Prelungirea căii de acces actuale până la limita cu Municipiul Sibiu pentru a fi folosită ca și trotuar. Este responsabilitatea autorității locale (Primăria Cisnădie și Consiliul Local Cisnădie că nu a prevăzut spațiul pentru căi de acces pietonale și a permis dezvoltatorilor imobiliari să acapareze tot spațiul până la drum cu parcări, ignorând inclusiv prevederile PUG);
- Separarea traficului pietonal de cel ciclist prin realizarea unei piste de biciclete reale (la standarde europene) pe zona Cartierului Arhitecților, separată de traficul pietonal, conform normelor europene. De exemplu pe partea opusă a DJ106C (partea spre Cimitir), posibil prin colaborare cu Primăria Sibiu care deține o zonă tampon (nefolosită în mare parte) în cadrul Cimitirului Municipal Sibiu, chiar lângă DJ106C.Un avantaj major al acestei variante este că pista de biciclete va întretăia un număr mult mai mic de străzi decât pe partea opusă a DJ106C, așadar deplasarea ar fi mult mai puțin periculoasă și întreruptă de căi de acces auto;
- Lățimea sensului de mers pentru pista de biciclete să respecte standardele europene (minim 1 metru lățime pe sens de mers, minim 0.5 metri față de traseul pietonal etc);
- Semnalizarea corespunzătoare a priorităților la întretăierea pistei de biciclete cu străzile adiacente;
- Lărgirea trotuarului existent la un minim de 2 m lățime pe toate segmentele;
- Realizarea unui trotuar pe partea dreaptă a sensului de mers Sibiu – Cisnădie. Conform informațiilor din presă această propunere este deja prinsă în planul de reamenajare a DJ106C.
O pistă de biciclete și un trotuar realizate în condiții decente/europene vor contribui la creșterea mobilității fără autovehicule și la reducerea poluării și sunt foarte utile pentru locuitorii de-a lungul DJ106C. Trăim într-una dintre zonele cele mai favorizate de investiții la nivelul țării, iar taxele și impozitele plătite de către companii și cetățeni trebuie să se întoarcă la cetățean și investitori prin infrastructură și servicii publice la standarde europene nu prin inițiative pompieristice și de slabă calitate.