Un accident grav a avut loc în seara zilei de marți, 27.04.2021, pe Drumul Județean 106C, care străbate Cartierul Arhitecților. Conform relatărilor din presa locală, o tânără de doar 27 de ani a fost lovită de o mașină, fiind aruncată în șanțul de la marginea drumului la aproximativ 10 metri distanță de locul impactului. Din păcate, victima a decedat la spital câteva zile mai târziu.
Unul dintre articolele din presa locală indică principalele cauze ale accidentului: “traversarea neregulamentară, iluminatului public deficitar din zonă, dar și condițiile meteo nefavorabile care au îngreunat vizibilitatea șoferului auto.”.
Conform altei publicații, purtătorul de cuvânt al IPJ Sibiu Elena Welter a precizat doar că “o tânără în vârstă de 27 de ani, din Copșa Mică, a traversat partea carosabilă fără să se asigure, prin loc nemarcat corespunzător și a fost lovită de un autoturism condus regulamentar de către o sibiancă în vârstă de 25 de ani”.
Ce nu precizează niciun articol din presa locală dar nici comunicatul scurt al IPJ Sibiu sunt următoarele aspecte ale infrastructurii din zonă și care au favorizat acest accident rutier cu consecințe nefaste:
- După ieșirea din Municipiul Sibiu, pe acest Drum Județean de-a lungul unuia dintre cele mai aglomerate cartiere rezidențiale (aflat pe o lungime de cca. 3 km în intravilanul Orașului Cisnădie) lipsesc cu desăvârșire trecerile de pietoni;
- Zona în care s-a produs accidentul este singura (pe cei 3 km) în care nu există o limitare de viteză explicită, în apropiere fiind “uitat” un semn de circulație ce indică sfârșitul restricției de viteză de 50 km/h;
- În momentul de față nu mai există nici o legătură rutieră sau pietonală alternativă la DJ 106C pe durata lucrărilor;
- S-ar părea că au existat sincope și în ce privește funcționarea iluminatului public în zona accidentului, lucru care putea fi compensat prin indicatoare rutiere corespunzătoare ( spre exemplu de trecere de pietoni sau de limitare de viteză). Indicatoarele de “Drum în Construcție” existente nu anulează valabilitatea celor existente și nici nu compensează lipsa celorlalte;
- Proiectul de modernizare a DJ 106C, aflat în derulare, a dus la îngreunarea traficului rutier iar pietonii de multe ori nu au/nu au avut o rută de deplasare în siguranță, trebuind să se deplaseze pe carosabil în anumite puncte ale drumului (cu atât mai mult o problemă în condiții meteo nefavorabile).
Așadar, accidentul a avut loc pe o porțiune de drum unde limita legală de viteză pentru autovehicule este de 90km/h (deși ne aflăm în intravilanul Cisnădiei și imediat înainte de intrarea în Municipiul Sibiu), unde nu există treceri de pietoni, unde iluminatul public este deficitar și unde accesul pietonal este îngreunat (din pricina lucrărilor și a condițiilor meteo)! O combinație nefericită care nu a întârziat să producă victime.
Deoarece situația subdimensionarii infrastructurii rutiere și pietonale era ușor de anticipat în contextul creșterii constante a numărului de locuitori, ADCA a înaintat de-a lungul timpului sesizări și petiții spre soluționare către autoritățile publice, aceste adrese fiind, în marea lor majoritate, ignorate de către autorități.
Acest nefericit eveniment nu are voie să aibă aceeași soartă cu solicitările noastre. Pierderea unei vieți omenești nu poate să rămână fără ecou în fața autorităților.
Pentru a nu lăsa loc pentru speculații care să minimizeze situația reală, iată detaliați factorii care au contribuit decisiv, credem noi, la producerea acestui eveniment tragic:
- Lipsa trecerilor de pietoni
ADCA a înaintat încă de acum 2 ani de zile petiții și propuneri către Poliția Rutieră și Consiliul Județean pentru crearea de treceri de pietoni pe Drumul Județean.
După cum anticipam încă de pe atunci: “În lipsa unor treceri de pietoni amenajate pe DJ 106C întrebarea nu este dacă vor avea loc accidente grave, ci când”.
Proiectul de modernizare a DJ 106C va crea câteva treceri de pietoni conform puținelor informații disponibile în spațiul public. Prea târziu, însă, pentru tânăra de 27 de ani victimă a accidentului rutier.
Deoarece administratorul drumului nu asigură condițiile pentru un trai firesc în cartierul rezidențial, și nu a amenajat locuri pentru traversarea drumului, locuitorii se află în mod constant în situația de a a-și pune viața în pericol. Pietonii care doresc să traverseze drumul județean pentru a circula corect pe acostamentul din partea stângă a drumului în lipsa unui trotuar, persoanele care doresc să traverseze pentru a intra în cimitir sau a merge la biserică, ori locuitorii aflați pe partea cu pădurea Dumbrava care doresc să traverseze pentru a face cumpărături în cartier sunt nevoiți să încalce legea traversând prin loc nepermis și, astfel, să își pună viața în pericol având în vedere că singura trecere de pietoni este la intrare în Sibiu.
- Inconsecvența indicatoarelor rutiere pentru limitarea vitezei
Am observat și sesizat faptul că indicatoarele rutiere existente în zonă pentru limitarea vitezei nu sunt suficiente sau nu sunt corespunzătoare având în vedere situația urbanistică din ce în ce mai complexă.
Un astfel de exemplu este chiar în zona accidentului unde a fost “uitat” un indicator ce indică sfârșitul restricției de 50 km/h, după cum se poate vedea din fotografie. Nu este de mirare că accidentul s-a produs chiar pe acest tronson al drumului unde viteza maximă legală este de 90km/h (nefiind preluat în domeniul public, drumul are regim de drum județean).
Situația poate fi cu ușurință remediată prin instalarea corectă a indicatoarelor de intrare în localitatea Cisnădie și extinderea regimului de viteză de 50km/h aplicabil în localitate, aspect ce ar decurge firesc din preluarea drumului județean în administrarea Primăriei Cisnădie.
- Lipsa accesului auto și pietonal alternativ
În ce privește posibilitățile de mobilitate pietonală, în urma demarării lucrărilor de modernizare a DJ 106C, singurul trotuar/ pistă de biciclete din zonă, ce reprezenta calea de acces pietonal în Sibiu și între străzile cartierului, a fost distrus în mai multe zone, devenind greu sau chiar imposibil de utilizat, cu precădere în cazul unor condiții meteo nefavorabile. O cale de acces alternativă nu a fost pusă la dispoziție de administratorul drumului, de Primăria Cisnădie sau de constructor.
Reamintim, de asemenea, că în zonă este total absentă orice formă de transport public, cu excepția taxi.
Totodată, accesul auto în și din Cartierul Arhitecților se face numai pe Drumul Județean (care în prezent se află în modernizare), nefiind stabilite rute alternative, conform OG 43/1997, Art. 21, alin. 11: “(11) În cazul restricțiilor instituite ca urmare a unor lucrări de reparații sau de altă natură, administratorul drumului restricționat va stabili varianta alternativă locală cu acordul administratorilor sectoarelor de drum de pe variantele alternative. (…)”.
În urma cu aproximativ 2 ani s-a amenajat, între Cartierul Arhitecților și Troiță, un drum peste câmp. Acțiunea comună a primarilor Cisnădiei și Șelimbărului a fost considerată benefică și susținută de ADCA în discuțiile cu primarul Șelimbărului. Deși în urmă cu doi ani acest drum a fost prezentat de autorități ca fiind soluția salvatoare pentru locuitorii din zonă, o dată cu ultima carantină impusă în Cisnădie, Instituția Prefectului a luat decizia de a bloca acest drum cu grămezi de pământ în ambele capete.
Prin urmare, vedem că nici acest drum nu se mai poate folosi, invocându-se un motiv cel puțin curios, și anume, că acest drum nu este public. Întrebarea este de ce, atunci când s-a deschis și a fost prezentat drept o soluție salvatoare, nu s-a spus că nu e public și că se poate închide oricând în temeiul acestui motiv? Este încă o dovada de ignorare a nevoilor și siguranței locuitorilor din zonă, cărora le-a rămas doar varianta drumului în construcție, fără trotuar, “întunecos”, foarte aglomerat și marcat absolut necorespunzător pentru un drum pe care mii de oameni sunt obligați să se deplaseze spre locurile de muncă sau spre școlile din Sibiu.
Și pentru această ultimă problemă ADCA a întreprins demersuri solicitând informații către Primăria Șelimbăr legate de legalitatea acestei acțiuni de blocare a drumului într-un mod cât se poate de “neobișnuit” și totodată a reiterat necesitatea deschiderii acestui drum de acces, care chiar nemodernizat, este o alternativă la descongestionarea traficului pe DJ 106C.
Acești factori, alături de iluminatul deficitar din zonă și condițiile meteo nefavorabile credem că au contribuit la pierderea unei vieți omenești. Dacă situația meteorologică nu este în controlul nimănui, lucrurile nu stau la fel în privința celorlalte aspecte. Acestea sunt în răspunderea sau în controlul unei autorități publice. De aceea, facem un nou apel la autorități să ia toate măsurile pentru siguranța locuitorilor cartierului! Vă rugăm să nu lăsați acest tragic eveniment să se repete. Copiii noștri au dreptul să circule în siguranță în orașul lor!
Cred ca trebuie sa treceti de la „apel” la „actiune in instanta”… 🙁