În data de 22.04.2021 ora 14:00 se propune spre aprobare în ședința Consiliului Local al Municipiului Sibiu “Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației de urbanism P.U.Z. – Dezvoltare zonă, completare cu funcțiuni cu caracter comercial, terțiar în vederea construirii unui centru comercial, zona străzii Calea Cisnădiei”.
Considerăm că acest proiect poate fi benefic pentru zona propusă, însă forma finală a lui, înaintată spre aprobare Consiliului Local Sibiu nu include unele îmbunătățiri necesare, cum ar fi cele din propunerile înaintate de Ordinul Arhitecților Filiala Sibiu – Vâlcea.
Deși acest proiect ar putea să ofere o variantă de acces mult mai bună la intrarea în Municipiul Sibiu, datorită creării noului sens giratoriu de pe Calea Cisnădiei, proiectantul a preferat să realizeze o cale de acces relativ îngustă și cotită între Calea Cisnădiei și Strada Siretului (partea mediană a acesteia). O soluție mult mai potrivită ar fi fost o stradă mai dreaptă și mai lată, preferabil pe 4 benzi, format mai apropiat de cel al Căii Cisnădiei lărgită la 3 benzi (și care probabil se va mări de 4 benzi la un moment dat) conform propunerii OAR.
Noul centru comercial va crea aglomerație și trafic auto suplimentar, fără să aducă și soluții sustenabile pentru atenuarea acestor probleme.
Totodată, prin realizarea unei conexiuni suplimentare de calitate între Calea Cisnădiei și Strada Siretului s-ar atenua și problemele (aglomerația excesivă și poluarea) semnalate de locuitorii din zona Cireșica.
Totodată, observăm cu surprindere cum proiectantul nu a propus realizarea unei stații de autobuz (cu alveolă) în cadrul centrului comercial, deși acest fapt ar fi fost benefic atât pentru cumpărătorii centrului comercial cât și pentru ușurința operării unor trasee de autobuz existente din zonă.
De exemplu, pentru traseul Tursib 1, pe sensul de mers între Cireșica și Hornbach/Viile Sibiului ar fi fost o posibilitate să existe o stație auto chiar în cadrul complexul comercial, iar pentru Tursib, devierea cu cca 200 de m a traseului ar fi însemnat că autobuzul, în loc să intre prin intersecția dintre Strada Siretului și Calea Cisnădiei (la Cireșica), loc dificil de efectuat un viraj la stânga cu un autobuz cu burduf (autobuzul ajunge uneori pe trotuar cu partea din față), ar fi putut folosi giratoriul nou creat, unde este mult mai facila realizarea virajului stânga spre Calea Cisnădiei. Proiectul PUZ nu prevede insă o stație de transport public în comun în cadrul zonei propuse spre dezvoltare.
Trecând la accesul pietonal, pe cele doua poduri peste Valea Săpunului (dinspre Strada Siretului și Intrarea Siretului) există trotuar doar pe o singură parte a lor.
Trotuarele de legătură între Calea Cisnădiei și Strada Siretului (profil B-B’) sunt în cea mai mare parte de 1 m lățime deși pe acolo vom avea probabil un trafic pietonal considerabil între Cartierul Arhitecților și Strada Siretului.
Prin reglementările PUZ proiectantul a ales varianta de a ofer minimul legal de facilități care țin de gestionarea traficului auto si pietonal.
Ne dorim un centru comercial în această zonă, dar în condiții favorabile orașului și cetățenilor, nu doar dezvoltatorului.
În forma actuală acest proiect nu aduce beneficii reale comunității și este nevoie de o revizuire a lui. Solicităm retragerea acestui proiect de pe ordinea de zi și îmbunătățirea lui, începând cu sugestiile juste ale Ordinului Arhitecților Filiala Sibiu – Vâlcea.
Considerăm că Primăria Sibiu ar trebui să se implice activ în îmbunătățirea acestui proiect, pentru că dezvoltarea echilibrată a orașului este unul dintre atributele esențiale ale Primăriei.
O parte din documentația proiectului, din care lipsesc foarte multe elemente, cum ar fi Raportul de Informare a publicului, Studiul de trafic sau majoritatea planselor este publicat pe site-ul Primariei Sibiu (avertizam ca serverul Primariei pare a da rateuri uneori, adresa alternativa https://sibiu.ro/consiliu/proiecte_hotarari punctul #35).