Având în vedere consultarea publică anunțată de Consiliul Județean Sibiu pentru data de 21.10.2019 legată de modernizarea DJ106C Sibiu Cisnădie Asociația pentru Dezvoltarea Cartierului Arhitecților înaintează prezenta „Propunere amenajare carosabil DJ 106C”
Conform informațiilor prezente în mass-media locală lărgirea DJ106C pe segmentul Cartierului Arhitecților se va face la 3 benzi de circulație.
Ar fi fost de dorit ca lărgirea Căii Cisnădiei să fie făcută la maxim de capacitate rutieră (4 benzi de circulație), după preluarea drumului de către Primărie Cisnădie (conform obligațiilor legale ce decurg din OG 43/1997). Pe baza întâlnirii din data de 21 decembrie 2018 dintre reprezentanții Consiliului Județean Sibiu d-na Președinte Daniela Cîmpean, administratorul public al județului Sibiu, d-nul Sebastian Dotcoș și reprezentanți ai Asociației pentru Dezvoltarea Cartierului Arhitecților a rezultat că în urma preluării acestui sector de drum de către Primăria Cisnădie se va putea lărgi DJ106C la 4 benzi. Înțelegem că acest demers legal nu a avut loc, deci lărgirea la patru benzi nu se este posibilă în acest moment.
Problemele configurației de 3 benzi de circulație
Lipsa celei de-a patra benzi (care să fie folosită ca și bandă de viraj la stânga) creează următoarele probleme ușor sesizabile în trafic, agravate și de numărul mare de străzi perpendiculare pe DJ106C (cca. 28 străzi):
- Pe sensul de mers Sibiu – Cisnădie la virajul la stânga spre străzile din cartier, se creează coloane de mașini care așteaptă ca mașina din fața să poată efectua virajul. Similar, la ieșirea de pe străzile din cartier către Cisnădie apar situații de blocaj tocmai din cauza acestor viraje;
- Lipsa siguranței (riscuri crescute) la ieșirile de pe străzile din cartier (în special la viraj la stânga), restricțiile de viteză nu sunt suficiente pentru a oferi siguranță la efectuarea manevrelor.
Evident, în cazul configurației de 3 benzi, tranformarea uneia dintre aceste benzi în bandă de viraj la stânga ar anula o parte dintre beneficiile lărgirii drumului, pentru că una din cele trei benzi va fi ocupată exclusiv cu refugiile necesare virajului la stânga.
Propunere alternativă de amenajare
Din cauza absenței acestei a patra benzi de circulație vă propunem o variantă alternativă de amenajare care să rezolve o parte din aceste probleme generate de virajul la stânga.
În mare, această soluție presupune implementarea unor intersecții principale de tip sens giratoriu prin intermediul cărora să se facă virajele la stânga, configurație care fluidizează traficul și reduce riscul de accidente.
Configurația detaliată este:
- Realizarea a cca. 4-5 intersecții principale de tip sens giratoriu de-a lungul tronsonului de drum județean care străbate Cartierul Arhitectilor. Giratoriile nu vor fi circulare, ele vor avea o bandă suplimentară numai pe semicercul dinspre Cartierul Arhitecților) și se pot amplasa numai pe locul intersecțiilor actuale care dispun de mai mult spațiu;
- Virajul la stânga se va realiza exclusiv prin întoarcerea în aceste giratorii (în cazul în care drumul nu este parte din sensul giratoriu).Spre exemplu, un autoturism care va trebui să ajungă pe o stradă care se află pe stânga, între două sensuri giratorii, având linie continuă, nu va tăia cele două benzi din sens opus pentru a vira direct stânga pe strada dorita ci va merge în fața până la următorul sens giratoriu, unde va întoarce și va continua deplasarea, urmând a se încadra corespunzător pentru a vira la dreapta pe strada dorită.
Am identificat următoarele intersecții a căror configurație permite o extindere la un sens giratoriu:
- Intersecția cu strada V. Ispas;
- Intersecția cu strada Henrieta Delavrancea;
- Intersecție în zona străzilor Nicolae Porumbescu/Duiliu Marcu/Dorului;
- Intersecția cu străzile Daniel Renard/Constantin Lepădatu/Alexandru Orăscu.
O schiță cu amplasamentul celor 4 giratorii se găsește ca și anexă la finalul acestei propuneri și în format electronic la: https://cartierularhitectilor.ro/downloads/propuneri-dj106c/
În măsura în care este posibilă realizarea unor configurații similare la alte străzi dens populate (Irina Rosetti sau Tiberiu Ricci de exemplu) acest fapt ar fi îmbucurător.
Observație: Având în vedere că proiectul de extindere a străzii Calea Cisnădiei în zona Cireșica făcut public de către Consiliul Local Sibiu prevede o intersecție care nu este sens giratoriu la ieșirea din Municipiul Sibiu către Cisnădie, realizarea unui sens giratoriu la intersecția cu Liviu Ciulei nu mai este posibilă (ar fi două intersecții foarte apropiate una de alta). De aceea, pe tronsonul de drum cuprins între strada Liviu Ciulei și strada Virgil Ispas (unde de fapt, ar trebui să se afle primul sens giratoriu), este necesară construirea unui drum colector sau în ultimă instanță, amenajarea intersecțiilor cu permiterea virajului la stânga. O altă soluție ar putea fi colaborarea cu C.L. Sibiu și Primăria Sibiu pentru schimbarea planului existent și crearea unui sens giratoriu la limita municipiului, în locul intersecției normale care apare în proiectul mai sus amintit, giratoriu care ar putea deservi și strada Liviu Ciulei.
Dacă Consiliul Județean sau statul român (inclusiv prin alte entități gen Primăria Cisnădie) nu dispune de terenuri suficiente în zonele giratoriilor mai sus menționate opinăm că aceste terenuri pot fi obținute de la proprietarii privați (prin metodele permise de lege) datorită faptului că aceste terenuri nu pot fi folosite pentru scopuri lucrative.
Avantajele configurației propuse
Avantajele unei astfel de configurații sunt:
- Fragmentarea traficului în 4-5 intersecții în loc de 19-28 intersecții aflate pe un tronson de numai 1.8km;
- Asigurarea fluidizării pe banda unică și eliminarea riscului de accidente:
- Compensarea dezavantajului de a parcurge un drum suplimentar până la primul sens giratoriu prin reducerea timpului necesar acordării de prioritate circulației din sens opus, a părăsirii rapide a benzii unice și diminuării considerabile a riscului de accidente.
Cu o configurație clasică, autoturismul care se deplasează dinspre Sibiu și care virează la stânga pe o stradă din Cartierul Arhitecților este nevoit să oprească și să acorde prioritate pentru sensul opus, oprind traficul în spatele său. În noua configurație autoturismele care virează la stânga sau întorc în sensul giratoriu au prioritate părăsind foarte repede banda unică și permițând mașinilor din spate să-și continue deplasarea fără oprire; - Numărul autoturismelor care virează la stânga spre Cisnădie venind de pe străzile adiacente ale Cartierului Arhitecților este în general scăzut, acest fapt însemnând că mașinile care sunt deja încadrate pe banda unică spre Cisnadie vor acorda prioritate în sensurile giratorii unui număr relativ mic de autoturisme, asigurându-se un flux cât mai continuu pe banda unică;
- Compensarea dezavantajului de a parcurge un drum suplimentar până la primul sens giratoriu prin reducerea timpului necesar acordării de prioritate circulației din sens opus, a părăsirii rapide a benzii unice și diminuării considerabile a riscului de accidente.
- Amplasarea unor treceri de pietoni în proximitatea acestor sensuri giratorii unde șoferii sunt obligați oricum să reducă viteza (dacă nu este posibilă construirea de pasarele sau pasaje subterane pentru pietoni);
- Reducerea semnificativă a riscului de accidente prin evitarea traversării fără prioritate a două benzi în cazul virajului la stânga, fapt care minimizează considerabil pericolul de accidente (de exemplu, este posibil ca șoferul care virează stânga și traversează cele două benzi să nu vadă un autoturism care vine de pe banda din dreapta cu viteză);
- Încurajarea folosirii drumului colector (o parte din acest drum paralel colector este funcțional și se poate extinde);
Giratoriile ar ajuta și la infrastructura de transport public în comun (în momentul în care acesta va exista), în sensul în care ar permite întoarcerea autobuzelor la capăt de linie (de exemplu la giratoriul din zona străzii Daniel Renard).
Studiu de caz și exemplificarea soluției propuse
Presupunem că se vor implementa cele 4 sensuri sensuri giratorii menționate:
- Intersecția cu strada V. Ispas;
- Intersecția cu strada Henrieta Delavrancea;
- Intersecție în zona străzilor Nicolae Porumbescu/Duiliu Marcu/Dorului;
- Intersecția cu străzile Daniel Renard/Constantin Lepădatu/Alexandru Orăscu;
între aceste sensuri giratorii virajul la stânga fiind interzis (linie continuă).
Primul scenariu. Un autoturism se deplasează dinspre municipiul Sibiu spre Cisnădie și urmează să vireze la stânga pe strada Marcel Iancu aflată între sensul giratoriu 1 și 2: Acest autoturism va trece de sensul giratoriu 1, va ajunge la sensul giratoriu 2 unde va întoarce, eliberând repede banda unică, după care se va încadra pe banda din dreapta iar când va ajunge la intersecția cu strada Marcel Iancu va vira dreapta pe această stradă părăsind drumul județean cu ușurință.
Al doilea scenariu: Un autoturism aflat pe strada Marcel Iancu vrea sa ajungă în municipiul Sibiu: Acesta va vira obligatoriu la dreapta pe drumul judetean în direcția municipiului Sibiu spre care își va continua deplasarea.
Al treilea scenariu: Un autoturism aflat pe strada Marcel Iancu vrea sa ajungă în orașul Cisnădie: Acesta va vira obligatoriu la dreapta pe drumul județean în direcția municipiului Sibiu deplasându-se până la sensul giratoriu 1, unde va întoarce în giratoriu pentru continuarea drumului spre orașul Cisnădie.
O schiță cu studiul de caz se găsește ca și anexă la finalul acestei propuneri și în format electronic la: https://cartierularhitectilor.ro/downloads/propuneri-dj106c/